Waarom deze stap?

"Wij zijn eigenlijk steeds bezig om dichter naar de klant toe te gaan.
Dit is een van de manieren om dat te doen. Daarnaast denken wij dat we een
toegevoegde waarde kunnen hebben voor reizigers op de stations. We zien dus
gewoon een kans om meer producten te gaan verkopen."

Hoeveel winkels gaat u openen op stations?

"Enkele tientallen. De eerst gaat voor de zomer nog open. Die komt op
Amsterdam Centraal."

Hoe groot worden de winkels?

"Zo'n 200 vierkante meter, al hangt dat natuurlijk een beetje af van de
locatie."

Dat klinkt nog best groot. Hoe groot is de gemiddelde Hema?

"1.100 vierkante meter."

Dat is wel veel groter. Wat betekent dit voor het assortiment?

"Er komt een stukje horeca met onze rookworst, de hotdog en verse sappen.
Daarnaast verkopen we allerlei andere dingen die de reiziger van pas kunnen
komen: papierwaren, panty's, sokken, cosmetica. Het wordt een beetje zoals
op Schiphol. Daar hebben we al een vestiging."

Is er dan wel ruime keus? Of kun je bijvoorbeeld maar kiezen uit vier paar
sokken?

"Nee, als we iets aanbieden, dan komen we met een goed assortiment.
Bepaalde dingen zullen we daarom niet aanbieden. Gordijnen bijvoorbeeld en
kussens en kandelaren."

Gaat u wel wijn verkopen op het station?

"Dat denk ik wel, ja. Dat is toch handig als je voor iemand even een
flesje wijn wilt meenemen. En ook fietslampjes en misschien zelfs een hele
fiets."

Dan gaat u zo'n beetje concurreren met alle andere winkels op het station,
met Etos, Albert Heijn, Jambelle.

"In zijn algemeenheid is het zo dat meer keuze meer mensen
aantrekt. In winkelstraten zitten we ook naast elkaar."

Zijn er afspraken gemaakt over wie wat verkoopt?

"Nee."

Wat zijn uw verdere plannen?

"We hebben dit jaar onze 400ste winkel geopend. Hoeveel dat er eind
volgend jaar zijn, kan ik niet zeggen. Daar doen wij nooit uitspraken over,
maar we blijven inzetten op groei."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl